Esthetiek versus Verhaal
Emerged, 2018 | Self-portrait, 2017 |
English version below
Afgelopen weekend had ik een impulsieve shootmiddag met likeminded crazy ass mister Richard Terborg. Een fantastische portret fotograaf die nooit faalt om goeie energie de set op te brengen.
Eigenlijk was er een plan paraat voor de zaterdagmiddag, maar die viel (door onvoorziene omstandigheden zullen we het maar even noemen) in het water.
Aangezien we al vertrokken waren richting de afgesproken locatie, besloten we er maar een speelmiddagje van te maken.
Het was al maanden geleden dat we welkaar gezien hadden en het is altijd gezellig met deze gozert, dus we hadden genoeg te bepraten!
We hadden onze zinnen gezet op een kunstwerk in de openbare ruimte langs de snelweg bij Delft. Geen idee alleen waar het precies stond. Dus toen we er langsreden zijn we omgekeerd, via de andere baan terug gereden, weer omgekeerd zodat we op de juiste baan zaten en zo kwamen we uit bij een parking waar vandaan we richting het kunstwerk konden lopen.
Toen we daar aankwamen, kwamen we erachter dat er een sloot zat tussen ons en de auto in. Wat betekende dat we moesten kijken of we aan de andere kant van het water konden komen. Te voet, vanaf de parking was geen optie en dus zijn we weer omgereden om via een fietspad uiteindelijk bij de kever terecht te komen.
Na een kleine wandeling stonden we voor de gekantelde kever die omlijst was door een hekwerk dat leek op een cactus waar langzaam klimop langs groeit. Zag er supervet uit! Maar ik zag geen verhaal. Ik zag een gaaf ding. En daar had ik moeite mee.
Richard zei me dat ik toch ook gewoon een mooie plaat kon schieten? Ik reageerde met: "Dat kan zeker, maar dan mis ik iets".
Eigenlijk was er een plan paraat voor de zaterdagmiddag, maar die viel (door onvoorziene omstandigheden zullen we het maar even noemen) in het water.
Aangezien we al vertrokken waren richting de afgesproken locatie, besloten we er maar een speelmiddagje van te maken.
Het was al maanden geleden dat we welkaar gezien hadden en het is altijd gezellig met deze gozert, dus we hadden genoeg te bepraten!
We hadden onze zinnen gezet op een kunstwerk in de openbare ruimte langs de snelweg bij Delft. Geen idee alleen waar het precies stond. Dus toen we er langsreden zijn we omgekeerd, via de andere baan terug gereden, weer omgekeerd zodat we op de juiste baan zaten en zo kwamen we uit bij een parking waar vandaan we richting het kunstwerk konden lopen.
Toen we daar aankwamen, kwamen we erachter dat er een sloot zat tussen ons en de auto in. Wat betekende dat we moesten kijken of we aan de andere kant van het water konden komen. Te voet, vanaf de parking was geen optie en dus zijn we weer omgereden om via een fietspad uiteindelijk bij de kever terecht te komen.
Na een kleine wandeling stonden we voor de gekantelde kever die omlijst was door een hekwerk dat leek op een cactus waar langzaam klimop langs groeit. Zag er supervet uit! Maar ik zag geen verhaal. Ik zag een gaaf ding. En daar had ik moeite mee.
Richard zei me dat ik toch ook gewoon een mooie plaat kon schieten? Ik reageerde met: "Dat kan zeker, maar dan mis ik iets".
De manier waarop ik werk is namelijk nagenoeg altijd hetzelfde.
Ik vertrek vanuit een verhaal, een emotie, een gevoel, iets dat ik wil kanaliseren in een beeld. En ga dan op zoek naar de bijpassende locatie, props, etc.
Nu stonden we voor een vet apparaat en moest ik of, on the spot een concept bedenken, of een 'mooi plaatje' schieten.
Ik besloot mijn rode jurk aan te trekken, omdat die zo lekker afsteekt tegen het groene van de natuur en de auto en na een paar testfoto's wist ik het niet. Er kwam geen idee in me op.
Richard schoot een paar analoge portretten van me en ik besloot om toch wat dingetjes uit te proberen. We waren het er allebei over eens dat wat ik had, een tof beeld was, maar ik wist het gewoon niet. Ik miste iets.
Ik vertrek vanuit een verhaal, een emotie, een gevoel, iets dat ik wil kanaliseren in een beeld. En ga dan op zoek naar de bijpassende locatie, props, etc.
Nu stonden we voor een vet apparaat en moest ik of, on the spot een concept bedenken, of een 'mooi plaatje' schieten.
Ik besloot mijn rode jurk aan te trekken, omdat die zo lekker afsteekt tegen het groene van de natuur en de auto en na een paar testfoto's wist ik het niet. Er kwam geen idee in me op.
Richard schoot een paar analoge portretten van me en ik besloot om toch wat dingetjes uit te proberen. We waren het er allebei over eens dat wat ik had, een tof beeld was, maar ik wist het gewoon niet. Ik miste iets.
Waarom was ik daar? Wat is er gebeurd? Wat is er aan de hand? Dat zijn altijd vragen die ik mezelf stel bij het maken van een beeld. En dit was gewoon. Leuk. Vanmiddag plaatste ik een poll op mijn Instagram om te kijken wat mijn vrienden daar, belangrijker vinden. Esthetiek? Of Verhaal? En ik wist niet wat ik moest verwachten, want een verhalend beeld, zonder dat het er interessant uitziet, is ook niets. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar een esthetisch mooi beeld, wordt in mijn ogen nog krachtiger, als het een verhaal verteld of betekenis heeft. Wat vind jij? |
Aesthetics versus Story
Last weekend I had an impulsive shooting afternoon with likeminded crazy ass mister Richard Terborg. An incredible portrait photographer who never fails to bring the right energy to the set.
We had a plan prepared for saturday afternoon, but that didn't work out (let's say it was because of unforeseen circumstances).
Since we've already left our homes to go to the location we had discussed, we decided to go out and have a playful afternoon.
It's been months since we saw each other and we always have a blast, so we had enough to talk about!
We wanted to shoot by a public art work that was located just off the highway near Delft. Little side note was that we had no idea what the exact location was. So when we passed the location we turned around, via the other lane we drove back and turned around again so we were back in the right lane and ended up at a parking spot from where we could walk to the art work.
When we arrived there, it dawned upon that we couldn't access the place, since there was a ditch. Which meant that we had to see if we could walk around the water. From the parking lot there was no way we could get on the right side of the water, so we had to take a detour again and via a biking lane we eventually were able to walk to the art work.
After a small walk we stood in front of a beetle that was sideways hanging from a frame that looked like a cactus where green was slowly taking over. It looked awesome! But there was no story for me. I just saw a cool thing. And that was bothering me.
Richard told me that I could just shoot a pretty image? And I responded: 'I could! But I'd be missing something".
The way that I create is almost always the same.
I start with a story, an emotion, a feeling, something that I want to channel into an image. And then I go and look for the right location, props, etc.
Now we were in front of an awesome thing and I had to either come up with a concept on the spot, or create a 'pretty picture'.
I decided to get into my red dress, because color wise that would go well with the greens of nature and the car. And after a few testshots I didn't know. There was nothing coming to me.
Richard shot a few analogue portraits of me and I decided to try some things myself as well. We both agreed that what I had was a nice image, but I just didn't know. I missed something.
Why was I there?
What had happened?
What's going on?
Those are some of the questions I ask myself while creating.
And this was just.. Nice.
This afternoon I put a poll up on my Instagram to see what my friends over there find more important.
Aesthetics?
Or Story?
I didn't know what to expect. Because a storytelling image is nothing without it looking interesting, is it?
The two are connected. Intertwined.
But an aesthetically pretty image, get more powerful if it tells a story or has meaning, if you ask me.
What are your thoughts?
We had a plan prepared for saturday afternoon, but that didn't work out (let's say it was because of unforeseen circumstances).
Since we've already left our homes to go to the location we had discussed, we decided to go out and have a playful afternoon.
It's been months since we saw each other and we always have a blast, so we had enough to talk about!
We wanted to shoot by a public art work that was located just off the highway near Delft. Little side note was that we had no idea what the exact location was. So when we passed the location we turned around, via the other lane we drove back and turned around again so we were back in the right lane and ended up at a parking spot from where we could walk to the art work.
When we arrived there, it dawned upon that we couldn't access the place, since there was a ditch. Which meant that we had to see if we could walk around the water. From the parking lot there was no way we could get on the right side of the water, so we had to take a detour again and via a biking lane we eventually were able to walk to the art work.
After a small walk we stood in front of a beetle that was sideways hanging from a frame that looked like a cactus where green was slowly taking over. It looked awesome! But there was no story for me. I just saw a cool thing. And that was bothering me.
Richard told me that I could just shoot a pretty image? And I responded: 'I could! But I'd be missing something".
The way that I create is almost always the same.
I start with a story, an emotion, a feeling, something that I want to channel into an image. And then I go and look for the right location, props, etc.
Now we were in front of an awesome thing and I had to either come up with a concept on the spot, or create a 'pretty picture'.
I decided to get into my red dress, because color wise that would go well with the greens of nature and the car. And after a few testshots I didn't know. There was nothing coming to me.
Richard shot a few analogue portraits of me and I decided to try some things myself as well. We both agreed that what I had was a nice image, but I just didn't know. I missed something.
Why was I there?
What had happened?
What's going on?
Those are some of the questions I ask myself while creating.
And this was just.. Nice.
This afternoon I put a poll up on my Instagram to see what my friends over there find more important.
Aesthetics?
Or Story?
I didn't know what to expect. Because a storytelling image is nothing without it looking interesting, is it?
The two are connected. Intertwined.
But an aesthetically pretty image, get more powerful if it tells a story or has meaning, if you ask me.
What are your thoughts?